keskiviikko 21. tammikuuta 2015

MOOCeista

Ympäristöinä MOOCit ovat tuttja ja ajankohtaisia. Esimerkiksi tampereen yliopistolla vieraili kansainvälisesti arvostettu kouluttaja professori Curtis J. Bonk USA:sta Indianan yliopistosta. Seuraavasssa tiiviisti Bonkin ajatuksia:

"...Open education, in fact, was often laughed at or ignored until the emergence of Massive Open Online Courses (MOOCs) with their tens–or even hundreds–of thousands of learners in a single course. Given the mass success of Stanford courses topping 100,000 each and startups like Udacity and Coursera as well as the announcement of edX (from Harvard and MIT), we can no longer look the other way. Still, many questions about MOOCs and other forms of open education remain. Just how does an instructor keep thousands of students motivated and involved in such a course? And what are the more promising business models? In this talk, Bonk will detail his experiences in teaching a MOOC and offer guidelines for others hoping to create a highly engaging MOOC-based learning environment. He will also map out a set of MOOC business plans, leadership principles and recent news related to MOOCs, and several types of MOOCs."

Opettajan näkökulmasta MOOC-oppimista voi käyttää oman työn tukena. Esimerkiksi mooc.fi sivustot esittelevät mahdollisuuden käyttää MOOCia apuna ohjelmoinnin opetuksessa kouluissa. Sivustojen myyntipuheessa kerrotaan esimerkiksi seuraavaa: 
"..Avustamme kaikkia kiinnostuneita kouluja järjestämään ohjelmoinnin perusopetusta.
Tarjoamme käyttöösi kaiken kurssilla tarvittavan materiaalin aina koekysymyksiin asti.
Sinun ei edes tarvitse huolehtia tehtävistä tai tentistä: tehtävät tarkastetaan automaattisesti ja valmiit tenttivastaukset voit vain lähettää meille tarkastusta varten".
 Mooc-ympäristöjen luomisen kynnystä ja tätä kautta käyttöä eri asteen kouluissa ja opetuksessa on pyritty madaltamaan.

Lähteet:
http://blogs.uta.fi/eoppiminen/2014/04/11/koulutus-learning-is-changing-moocs-the-open-world-and-beyond/ luettu 21.01.2015
mooc.fi luettu 21.01.2015

2 kommenttia:

  1. MOOC-kurssille osallistumisen perusteella en lähtisi rummuttamaan koodaamiskurssien sopivuutta kaikille. On huomioitava, että kurssit ovat yliopistotasoisia ja opiskelijan pitää olla todella motivoitunut ohjelmointiin. Java-kurssi, jota parhaillaan suoritan, voisi soveltua ehkä yläasteen tai lukion valinnaiseksi ohjelmointikurssiksi. Kontaktiopetusta on helppo luoda valmiin sisällön ympärille ja se tekisi kurssista opiskelijalle helpomman suorittaa. On kuitenkin olemassa liuta helpompia kieliä, esim. kodu, joita voi jo ala-asteella soveltaa opetuksessa.

    Mistä lähteestä on viimeinen lauseenne peräisin? MOOC-ympäristön luomista ei ainakaaan tällä hetkellä voi missä tahansa koulussa aloittaa. Kannattaa ennemmin käyttää valmiita ympäristöjä. Helsingin yliopisto on käsittääkseni vielä ainoa koulu, joka on luonut suomalaisen MOOC:n. MOOC:n keskeisenä ideana on, että kuka tahansa voi osallistua kurssille. Yksittäinen lukio tai yläaste ei kertakaikkiaan voi lähteä järjestämään kymmenille tuhansille opiskelijoille ilmaista opetusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On päätelmä mooc.fi sivuston tarkouksen pohjalta pohdintatyyppisesti. Btw. Kiitos kommentista:)!

      Poista