torstai 15. tammikuuta 2015

15.1.15 Luento 2. Sähköiset oppimateriaalit ja niiden tarkoituksenmukainen hyödyntäminen

Digitalisoituminen on nykypäivänä ajankohtaista ja siitä puhutaan hallitustasolla asti. Suomessa on poliittinen tahtotila sille, että digitalisoitumiseen satsataan. Tämä puolestaan näkyy kuntatasolla ja meidän opettajaopiskelijoiden näkökulmasta konkreettisesti kouluissa. Oppimateriaalit siirtyvät yhtä enemmän nettiin ja niiden käyttöä "vaaditaan" opettajilta. Toisaalta nykyajan lapset ovat kasvaneet syntymästään asti kiinni teknologiaan ja internettiin. Kaikki tämä aiheuttaa opettajalle paineita. Mikä on hyvää sähköistä oppimateriaalia ja miten sitä pystyisi hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti omassa opetuksessaan? Miten erottaa hyvän huonosta?

Sähköisistä oppimateriaaleista puhuttaessa voidaan puhua niiden affordansseista eli tarjoumista. Millaisia mahdollisuuksia oppimateriaalit tai teknologia tukee tai ei tue? Mielestämme tämä on konkreettinen lähtökohta, kun opettaja työssään miettii teknologian tai sähköisten oppimateriaalien käyttöä. Ei ole tarkoituksenmukaista käyttää uusia juttuja vain käyttämisen ilosta, vaan niiden pitää kytkeytyä tiiviisti itse aiheeseen ja olla oppimisen kannalta perusteltuja. Monella on se ajatus, että sähköiset oppimateriaalit tai uusi tekniikka ovat parempia, kuin vanhat koulukirjat tai paperiset oppimateriaalit. Tämä ei aina pidä kuitenkaan paikkaansa. Vanha sanontakin kuuluu: Jos se ei ole rikki, sitä ei kannata korjata. Toisaalta näin ajateltuna mikään ei koskaan kehity ja mene eteenpäin.

Pohdimme luennon pohjalta paljon sitä, mikä on opettajien asennoituminen uusia oppimismateriaaleja ja uutta teknologiaa kohtaan. Oma kokemuksemme on se, että varsinkin vanhemmilla ja kokeneemmilla opettajilla on iso kynnys ottaa sähköisiä oppimateriaaleja käyttöön. Se on täysin ymmärrettävää, koska meillä uusillakin opettajilla kynnys on korkea. Mistä tämä kynnys johtuu? Kaiken uuden opettelu on aina työlästä ja vaatii aikaa. Sama pätee uuteen teknologiaan ja sen käyttöönottoon. Keskustelimme siitä, että uuden opettelu vie aina aikaa pois jostakin muusta. Kärkkäästi voisi todeta, että tvt-juttujen opettelu vie aikaa läsnäololta ja lapsien konkreettiselta kohtaamiselta.

Tarkastelimme edu.fi sivustolta löytyviä oppimateriaaleja. Keskitimme tarkastelun perusopetuksen verkko-oppimateriaaleihin ja valitsimme sieltä esimerkiksi biologian. Pienellä tarkastelulla huomaa sen, että oppimateriaalit ovat melko yksinkertaisia ja simppeleitä. Mietimme sitä, että motivoivatko tälläiset yksinkertaiset tehtävät ja esitykset lapsia oppimaan? Ikävä kyllä vertailuna voidaan käyttää tietokone- ja konsolipelejä, joissa on nykyainen grafiikka, paljon toimintoja ja avarat pelimaailmat. Olisi mielenkiintoista tutkia, vaikuttavatko konsolipelit lasten käsityksiin sähköisistä oppimateriaaleista. Toisaalta mietimme sitä, että sähköisten oppimateriaalien etu on se, että ne anatavat palautteen samantien. Lapsen ei tarvitse odottaa opettajan antamaa palautetta, koska kone tekee sen opettajan puolesta. Tietysti voidaan pohtia, että onko välittömän palautteen saaminen ja siihen tottuminen pidemmän päälle hyvä asia.

Fakta on se, että sähköiset oppimateriaalit ja niiden käyttö lisääntyy. Suomessa pohditaan paljon sitä, miten erinomainen suomalainen koulutus saataisiin kaupallistettua ja myytyä ulkomaille. Mielestämme tämän sijasta olisi hyvä kiinnittää huomiota laadukkaiden sähköisten oppimateriaalien tuottamiseen. Tämä siksi, että niissä olisi aivan varmasti markkinarakoa ulkomaille asti.

2 kommenttia:

  1. Ehkäpä yksi korkean kynnyksen aiheuttaja on myös sähköisten oppimateriaalien "tulva". Eli siksi juuri aiemmin mainittu laadukkaiden sähköisten oppimateriaalien etsiminen ja löytäminen voi tuntua haastavalta kaiken "muun mössön" keskeltä.

    VastaaPoista
  2. Luokanopettajien "ammatillisessa sosiaalisessa yhteisössä " > alakoulun aarreaitta, pohdittiin hiljattain sähköisten oppimateriaalien käyttöä osana opetuksessa. Kommenteista nousi esiin oppimateriaalien tulvan lisäksi opettajan aikapula. Kommenteissä yksinkertaisesti todettiin ettei opettajalla riitä aika työajan puitteissa, a) ensin etsiä laadukasta materiaalia b) sitten testata toimivuus c) opetella itse oppimateriaalin käyttämistä jotta d) oppimateriaalin käyttö olisi edes mahdollista opetustilanteessa. Kommenteissa aikakäytön lisäksi nousi esiin tietotekniikan käyttö taitojen puute. Eli f) jonkun pitäisi opettaa opettajaa käyttämään tietotekniikaa jotta hän osaisi etsi ja käyttää sähköistä oppimateriaalia

    VastaaPoista