torstai 15. tammikuuta 2015

1. luento 13.1.15 ja 2. luento 15.1.15

Toisen luennon alustuksen pohjalta.

Teknologia yleistyy kouluissa ja niiden käyttöä harjoitellaan. Onko käyttö aina tarkoituksenmukaista? Oppilaiden erilaiset tvt-taidot korostuvat ja kotien erilaiset tulotasot ym. mahdollisuudet asettavat oppilaat hyvin eri tasoille.

Toisaalta e-materiaali antaa mahdollisuuksia eriyttää vahvasti - toisaalta oppivatko kaikki silloin samaa asiaa. toiset oppivat käynnistämään koneen ja kirjautumaan palveluun, toiset oppivat ohjelmien käyttöä ja opeteltavia sisältöjä valtavasti.

Millä e-ympäristöt saataisiin kaikille kiinnostaviksi ja kynnys käyttää niitä madaltuisi? Onko ongelma siinä, etteivät opettajien (digimuukailaiset) ja oppilaiden (diginatiivit) maailma kohtaa? Lähestymistapa ja taidot ovat kaukana toisistaan, Oppilaat ovat osaajia ja opet pyristelevät perässä ja silti opetusasetelma on opettajilta oppilaille.

E-maailmassa oppilaan kohtaaminen kärsii, jos koulumaailmakin siirtyy enemmän ja enemmän laitteiden taakse. Tästä päästäänkin siihen, että mikä on koulun tehtävä? Jos oppilaiden sosiaaliset taidot ovat nollatasolla, eivätkä myöskään osaa kaivata kohtaamista.

Käyttömahdollisuuksia olisi valtavasti, mutta ovat heikohkosti käytössä. Johtuuko opettajien taidoista ja asenteesta? Miksei tätä voi tai haluta opetella siinä missä muutakin? 

3 kommenttia:

  1. Mikä on koulun tehtävä? jos se on ensisijaisesti kasvatuksellinen, mikä on tvt:n osuus silloin? Miten se tukee yksilöä psykofyysissosiaalisena yksilönä?

    VastaaPoista
  2. Varmasti opettajien asenteet ja motivaatio vaikuttavat siihen, miten paljon e-oppimateriaaleja hyödynnetään. Kynnys lähteä tutustumaan ja etsimään hyvää materiaalia voi olla korkea, jos teknologia on itselle vieras tai vaikea asia. Myös pariaatteet ja näkemykset siitä, mikä opetuksessa ja kasvatuksessa on olleellisinta voi olla laajemman e-materiaalien hyödyntämisen esteenä. Luokissa on usein myös esim. sosiaalisiin taitoihin liittyviä haasteita, jolloin opettajan täytyy tehdä valintoja siitä, mihin asioihin luokan kanssa keskittyy. Niinpä opettajan henkilökohtaiset resurssit ja valinnat vaikuttavat siihen, mitkä ovat ajankohtaisia opetuksen ja kasvatuksen kehityskohteita.

    VastaaPoista
  3. Olen Heinin kanssa samoilla linjoilla, opettajan henkilökohtaiset taidot sekä asenne vaikuttavat siihen miten ja mitä luokassa opetetaan, missä tärkeysjärjestyksessä. Jos opettajalle on tietotekniikan tai e-oppimateriaalin käyttö vierasta niin jollain ajalla hänen täytyy se opetella. Käytännössä tämä tarkoittaa että opettaja opettelee ja testaa e-materiaalit omalla ajallaan. Joten e-materiaalin hyödyntämisen esteenä on myös opettajalle suunnitteluun varattu palkallisen ajan niukkuus

    VastaaPoista